הסוף לשמועות: דודג' צ'ארג'ר דייטונה חשמלית נחשפה רשמית

דודג' צ'ארג'ר דייטונה

האם דודג' מצעידה אותנו לעידן חדש או הורסת את מותג צ'ארג'ר? באופן רשמי, החל השיווק של דודג' צ'ארג'ר חשמלית בארה"ב. זאת מכונית השרירים הראשונה של המותג שמחליפה את ה-V8 בהנעה חשמלית מלאה. דודג' מבטיחים שהיא תשמור על האופי של מכונית שרירים אמריקאית ואנחנו קצת סקפטיים לגבי זה.

דודג' צ'ארג'ר דייטונה

מכונית שרירים אמריקאית

מכונית שרירים אמריקאית (או "מכונית פוני") היא סוג של רכב ספורט אמריקאי, בדרך כלל עם מנוע חזק, עיצוב אגרסיבי ומחיר נגיש יחסית. המונח "מכונית שרירים" מתאר רכבים שמיוצרים במיוחד עבור ביצועים גבוהים, מהירות ותחושה של כוח, אבל לא בהכרח יקרים כמו מכוניות ספורט יוקרתיות. דודג' צ'ארג'ר מיוצר לאורך 8 דורות מאז 1966. הדור הראשון של הצ'ארג'ר פותח כמכונית שרירים יוקרתית מותאמת לקהל לקוחות מבוגר יותר. הדור הראשון היה מצויד במנוע V8 בנפח 5.2 ליטר. זה היה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית או ידנית, לפי בחירת הלקוח. מאוחר יותר הצטרפו להיצע גם מנועי V8 גדולים יותר כולל ה-Hemi בנפח 7.0 ליטר. ביחס לרכבי מתחרים בקטגוריה, הפרופורציות שלו היו מעט משונות ומספר המכירות שלו היה נמוך משמעותית מזה של פורד מוסטנג.

דודג' צ'ארג'ר 1969
דור חמישי

לאחר משבר הנפט שפקד את האמריקאים בשנת 1973, כל היצרנים האמריקאים, ביניהם דודג', היו מחויבים לעשות התאמות לדגמים שלהם. המנועים הפכו לקטנים וחסכוניים יותר ואפילו צ'ארג'ר עברה מהנעה אחורית לקדמית. המנוע של הדור החמישי (1982) היה בנפח 2.2 ליטר וניתן היה לבחור בגרסה עם או בלי טורבו. המהלך הזה השבית את הדגם למשך 20 שנה.

דודג' צ'ארג'ר 1971
דור שישי

רק בשנת 2006 קיבלנו בחזרה את דודג' צ'ארג'ר כסדאן 4 דלתות. לראשונה הוא היה זמין עם מנוע V6 בנפח 2.7 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 4 מהירויות. בנוסך לגרסה ה"חסכונית" היו גם גרסאות V8 בנפח 5.7 ליטר ו-6.1 ליטר. הם הציגו את הטכנולוגיה החדשה של קרייזלר המאפשרת לנתק 4 צילינדרים מהמנוע כאשר אין צורך בהם בעת נסיעה נינוחה ובכך לחסוך בדלק.

דודג' צ'ארג'ר 2006
דור שמיני

הדור הנוכחי יוצע תחילה רק בגרסאות חשמליות ובהמשך יצטרפו אליו גרסאות בהנעת טורבו בנזין עם מנוע בנפח 3.0 ליטר. המהלך הזה של דודג' קיצוני לא פחות מזה שקרה בדור החמישי והוא עשוי להוות אבן דרך משמעותית למותג ולשם המיתולוגי – Charger.

דודג' צ'ארג'ר דייטונה

ביצועים טובים יותר?

דדוג' מציתה עידן חדש בעולם הרכב ומודיעה על בכורה עולמית של מכונית שרירים חשמלית הראשונה והיחידה בעולם – דודג' צ'ארג'ר החשמלית. הדור החדש של הצ'ארג'ר שומר על העיצוב והאופי הספורטיבי מהדורות הקודמים. ההנעה החשמלית החדשה מייצרת הספק של 670 כוח סוס ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-3.3 שניות. דודג' טוענים שהיא תרוץ ספרינט של רבע מייל ב-11.5 שניות. הייצור של הדור החדש של דודג' צ'ארג'ר דייטונה יתחיל עוד השנה. ייצור שאר הגרסאות מתוכנן להתחיל באמצע 2025.

דודג' צ'ארג'ר חשמלית

על איזה פלטפורמה היא בנויה?

מדובר כאן במכונית השרירים הראשונה בעולם בעלת הנעה חשמלית. היא משתמשת בפלטפורמה של סטלנטיס (STLA Large) בעלת גמישות והתאמה מלאה לרכבים בהנעה חשמלית. ניתן להתאים מערכות מתלים שונות ומגוון מערכות הנעה. דגמי דודג' צ'ארג'ר דייטונה החשמליים מונעים על ידי ארכיטקטורת הנעה של 400V עם 0 פליטות מזהמים. דודג' צ'ארג'ר חשמלי תגיעה כסטנדרט בהנעת 4 על 4 כאשר הציר הקדמי כולל אפשרות לניתוק מהגלגלים הקדמיים על מנת לשפר את הטווח והיעילות. הציר האחורי כולל דיפרנציאל אחורי מכני מוגבל החלקה כדי לשפר את האחיזה והביצועים. כל אחד מהמנועים החשמליים מעביר את הכוח בתמסורת ישירה אל הגלגלים וכל אחד מהם מייצר הספק מרבי של 335 כוח סוס (250 קילוואט).

דודג' צ'ארג'ר חשמלית

הספק כוח וסוללה

מערך הסוללות מספק קיבולת של 100.5 קוט"ש אל מול שיעור פריקת שיא של 550 קילוואט. זה מאפשר למקסם את עוצמת המנוע בתאוצה של רבע מייל (דראג רייס). כמו כן, מבנה הסוללה הוא פריזמתי וזה מקרר את הסוללות באופן משמעותי כאשר יש צורך בכך בנהיגה אגרסיבית במסלול. מערכת ההנעה מכילה שש רמות ביצועים. דודג' צ'רג'ר דייטונה 2024 מאפשרת לרכוש שדרוג בביצועים באופן מכוון על מנת לקבל שדרוג Stage 1 וזה מוסיף 40 כוח סוס ל-496 כוח סוס מרביים העוברים לכל ארבעת הגלגלים. ב-Stage 2 יש תוספת של עוד 80 כוח סוס ומביאה את התפוקה הכוללת ל-670 כוח סוס.

דודג' צ'ארג'ר חשמלי

מה טווח הנסיעה שלה?

דודג' צ'ארג'ר דייטונה לא מוותרת גם על שיחזור של אנרגיה. יש לה בלימה רגנרטיבית הניתנת להתאמה אישית בעוצמה שלה. בעת האטה, זה מאפשר לטעון מעט את הסוללה על ידי בלימה של המנוע החשמלי. השליטה על הבלימה הרגנרטיבית נעשית באמצעות שימוש במצמד לשיפור התחושות מהנהיגה. סוללה בנפח 100 קוט"ש תספק טווח נסיעה של עד 507 ק"מ בין טעינות אבל זה לא ממש משנה בגלל שבנהיגה אגרסיבית, כפי שמצופה מנהג של דודג' צ'ארג'ר דייטונה, הטווח יתקצר לפחות בחצי.

דודג' צ'ארג'ר חשמלית

פונקציות נהיגה

לחיצה על כפתור PowerShot נועד לבקרת השיגור והוא מוסיף עוד 40 סוסים לתאוצה מהמקום או לתאוצות ביניים. יש גם מצב "דונאטס" המשמש להיגוי יתר והחלקת הרכב 'על הצד'. דודג' מספרים שתהיה אפשרות לקבלת החוויה המלאה על ידי הפעלת סאונד הבוקע מהרמקולים כדי לדמות רעש של ה-V8 המקורי של דודג' צ'ארג'ר.

 

מה לגבי המחיר?

צפוי שהמחיר של דודג' צ'ארג'ר חשמלי יהיה מעט גבוה יותר מזה של דודג' צ'ארג'ר בהנעת בנזין. המחיר של הדגם הנוכחי עם מנוע V8 מתחיל ב-36,000 דולר ועד ל-95,000 דולר לגרסה החזקה ביותר בשם SXT. אז, השאלה הנשאלת היא האם דודג' בחרה במהלך שיהרוג את המותג או שמה מדובר בצעד נכון שיקדם אותם לעתיד החשמלי הבלתי נמנע?